Výber správnej autobatérie je pre niekoho jasný, ako facka, no pre iného to môže byť celkom záhada. Všetko závisí od predošlých skúseností s autobatériou a jej výmenou, ale aj od toho, pre aké auto má batéria byť. Mnoho ľudí sa pri nákupe sústredí hlavne na cenu, no podstatné sú iné kritéria. A pozor si treba dať aj na niektoré chyby!
Pri výbere autobatérie sa v prvom rade treba pozerať na technické parametre a to napätie, štartovací prúd a kapacitu. Väčšina áut používa batérie s napätím 12 V a ide o štandard. No ak máte nákladné auto či špeciálne vozidlo, možno bude treba 24 V.
Ak dáte do auta s 12 V systémom 24 V batériu, jednoducho nepôjde. A naopak, ak by ste do auta, ktoré vyžaduje 24 V, dali len 12 V, nenaštartujete.
Ďalší kľúčový faktor, ktorý ovplyvňuje, či naštartujete a to najmä v zime, je správny štartovací prúd. Ak máte batériu s nižším štartovacím prúdom, môže sa stať, že v mrazivých dňoch auto nenaštartuje. Naopak, príliš silný štartovací prúd nie je nevyhnutne lepší, pretože to môže viesť k neefektívnemu nabíjaniu a kratšej životnosti batérie.
Kapacita batérie, teda jej výdrž pri zaťažení, je tiež veľmi dôležitá. Batéria s vyššou kapacitou je skvelá pre dlhé cesty, no ak by ste si zvolili príliš silnú, môže to byť drahé a spôsobiť, že sa batéria bude nadmerne nabíjať, čo jej skráti životnosť.
Naopak, batéria s nižšou kapacitou môže spôsobiť problémy so štartovaním alebo neefektívnym fungovaním systémov, napríklad svetlá, rádio alebo iné zariadenia s trvalým odberom. Preto je vždy dôležité vybrať tú správnu kapacitu batérie, ideálne podľa odporúčaní výrobcu auta. Vtedy bude fungovať dlho a spoľahlivo.
Póly autobatérie sú dôležitejšie, ako si možno myslíte. Ľudia si pri výbere batérie nevšimnú detaily, ktoré môžu spôsobiť problémy pri následnej inštalácii. Jednou z najčastejších chýb je, že si zákazníci neodkontrolujú, na ktorej strane je plusový a mínusový pól. Póly sa určujú podľa toho, z akej strany sa na batériu pozeráte.
Ak si nezistíte póly správne, môže sa jednoducho stať, že batéria nebude sedieť na svojom vyhradenom mieste tak, ako má. Niektoré akumulátory môžu byť vo vozidle otočené o 180 stupňov a to môže ovplyvniť, na ktorej strane bude ktorý pól.
Ďalším problémom môže byť výška pólov. Mnoho batérií má póly, ktoré sú buď príliš utopené, alebo naopak príliš vyčnievajú nad akumulátor.
To môže spôsobiť problémy pri pripojení káblov alebo dokonca pri poškodení svoriek. Dôležité je tiež skontrolovať aj to, aká je hrúbka pólov. U niektorých ázijských vozidiel, ako sú napríklad japonské značky, bývajú póly užšie, ako u štandardných batérií. Ak sa rozdiel nezohľadní, môže to viesť k problémom zapojenia.
Tieto detaily sa na prvý pohľad môžu zdať banálne, no ak sa na ne pri výbere batérie nezameriate, môžete si veľmi ľahko skomplikovať život. O to viac to zamrzí, ak nebudete batériu inštalovať vy, ale servis, čo predraží všetky úkony.
Rozmery autobatérie sú často veľmi podceňovaným faktorom, no v skutočnosti môžu spôsobiť oveľa viac problémov, ako si myslíte.
Častou chybou, ktorú dnes vodiči robia, je výber silnejšej batérie, ktorá je väčšia, ale nakoniec do auta aj tak nepasuje. Pred kúpou novej batérie je preto tiež nezabúdajte zmerať priestor, do ktorého plánujete akumulátor umiestniť.
Začnite tým, že zmeriate všetky rozmerové parametre, čiže šírku, hĺbku aj výšku. Ak sa rozhodnete pre batériu s väčšími rozmermi, uistite sa, že bude mať dostatok priestoru. V prípade, že si vyberiete vyššiu batériu, skontrolujte, či káble dokážu dosiahnuť na póly. Ak sú káble príliš krátke, nemusíte byť schopní ich správne pripojiť.
Ďalším dôležitým bodom je zabezpečenie stability batérie v priestore. Batéria musí byť upevnená tak, aby sa počas jazdy nehýbala. Ak je nová batéria väčšia, menšia alebo inak tvarovaná, môžete mať problémy s jej pevným uchytením.
Uistite sa, že batéria je stabilne ukotvená, aby neprišlo k jej akémukoľvek pohybu. Ideálne je, ak existuje nejaký mechanizmus, ktorý fyzicky batériu drží v pevnej polohe. Zároveň treba pamätať na to, že tento mechanizmus je zároveň obmedzením pre rozmery batérie. Ideálne je, ak má nová batéria tie isté rozmery, ako stará.
Ďalším problémom pri výbere autobatérie je, že majitelia vozidiel so štart-stop systémom alebo tých s pokročilou elektronikou, ako sú auta značiek Mercedes, BWM a Audi, často nevedia, že tieto vozidlá si vyžadujú špecifické typy batérií.
Pre tieto autá sú najvhodnejšie batérie typu AGM, čo znamená Absorbent Glass Mat, prípadne EFB, čo znamená Enhanced Flooded Battery.
Tie sú navrhnuté na zvládanie častých cyklov nabíjania a vybíjania, čo je typické pre štart-stop systém. AGM batérie sú odolné, poskytujú vysoký výkon a dlhú životnosť, čo je ideálne pre autá, ktoré majú často vypínaný a znovu spustený motor. Ich výhodou je aj oveľa lepšia odolnosť voči extrémnym podmienkam, ako sú nízke teploty.
Na druhej strane, sú drahšie a vyžadujú si starostlivejšie zaobchádzanie, pretože sú citlivejšie. EFB batérie sú cenovo dostupnejšie, poskytujú dobrý výkon pre štart-stop systémy a sú menej náročné na údržbu, no nemajú takú dlhú životnosť ako AGM.
Platí však, a tu zdôrazňujeme nutnosť nepodceniť to, že pri výmene batérie vo vozidlách so štart-stop systémom je nevyhnutné, aby bola nová batéria inicializovaná v autoservise. To znamená nastavenie elektronických systémov, aby sa optimalizovalo jej nabíjanie a využitie. V opačnom prípade nemusí batéria správne fungovať.
zakúpené na filtreaoleje.sk 03.02.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.02.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 02.02.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 03.02.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 01.02.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.02.2025